• به فروشگاه بلبرینگ صنعتی آسه خوش آمدید
  • 09125394606
 عکس انواع بلبرینگ - آسه صعنت - تفاوت بلبرینگ و رولبرین

انواع بلبرینگ - آسه صعنت - تفاوت بلبرینگ و رولبرین

  • ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
  • نویسنده : محمد حسین محسنی مهر

https://www.aseh-sanat.com/p/e751

بلبرینگ‌ها یکی از مهم‌ترین اختراعات انسان هستند. این اختراع نقش بسیار مهمی در پیشرفت صنایع و ماشین‌آلات داشته است. امروزه نیز انواع بلبرینگ در ماشین‌آلات ...

بلبرینگ‌ها جزو کاربردی‌ترین تجهیزات صنعتی به شمار می‌روند. اهمیتی ندارد که در کدام حوزه صنعتی کار می‌کنید؛ اگر از ماشین آلات و دستگاه‌‌های اتوماتی استفاده می‌کنید که حرکت دورانی دارند، به انواع بلبرینگ نیاز خواهید داشت. در این مقاله قصد داریم توضیحاتی جامع در مورد این محصول ارائه دهیم.

 

انواع بلبرینگ کدام‌اند؟

بلبرینگ‌ها یکی از مهم‌ترین اختراعات انسان هستند. این اختراع نقش بسیار مهمی در پیشرفت صنایع و ماشین‌آلات داشته است. امروزه نیز انواع بلبرینگ در ماشین‌آلات مختلف و وسایل نقلیه مثل خودرو، هواپیما، قطار و حتی دوچرخه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شکل و طراحی انواع مختلف بلبرینگ تفاوت‌هایی با یکدیگر دارد. اما به طور کلی نحوه کار و ساختار آن‌ها یکسان است. نوع دیگری از یاتاقان‌ها به نام رولبرینگ نیز وجود دارد که درواقع از خانواده بلبرینگ‌ها به حساب می‌آید. پیش از هر چیز در مورد بلبرینگ و رولبرینگ توضیحاتی ارائه می‌دهیم و سپس انواع آن‌ها را معرفی خواهیم کرد.

 

انواع بلبرینگ - www.aseh-sanat.com

انواع بلبرینگ – www.aseh-sanat.com

 

بلبرینگ

 در بلبرینگ‌ها از تعدادی گوی استفاده می‌شود. وجود این گوی‌ها باعث قدرت تحمل بار شعاعی و محوری در این وسیله می‌شود. وزن بار از لایه خارجی به گوی‌ها و سپس به سطح داخلی منتقل می‌شود. شکل کروی گوی‌ها سطح تماس را کاهش می‌دهد.

بنابراین حرکت نرم و روان خواهد بود. البته بلبرینگ‌ها ظرفیت مشخصی دارند و نمی‌توانند فشار بیش از اندازه را تحمل کنند. انواع بلبرینگ مثل تماس زاویه‌ای، شیار عمیق، خود تنظیم و کف گرد در بازار موجود هستند.

 

انواع بلبرینگ - www.aseh-sanat.com

انواع بلبرینگ – www.aseh-sanat.com

 

رولبرینگ

 در رولبرینگ‌ها به جای گوی از استوانه استفاده می‌شود. اگر قرار است که قطعه فقط بار شعاعی را تحمل کند، بهتر است از رولبرینگ‌ها استفاده شود. شکل استوانه‌ای رولبرینگ‌ها آستانه تحمل بار آن‌ها را بالا می‌برد. مدل‌های مختلفی از رولبرینگ مثل استوانه‌ای، بشکه‌ای و سوزنی تولید می‌شوند.

 

بیشتر بخوانیم :
بلبرینگ چرخ جلو

کاربرد انواع بلبرینگ

ماشین‌ها و دستگاه‌ها در صنایع مختلفی وجود دارند. بنابراین بلبرینگ‌ها نیز در صنایع گوناگون به کار می‌روند. کسانی که تخصصی در این زمینه ندارند، ممکن است انواع بلبرینگ و رولبرینگ را از یکدیگر تشخیص ندهند. هرکدام از مدل‌ها نسبت به کاربردشان، اندازه و مقاومت متفاوتی دارند.

اگر قصد خرید بلبرینگ برای دستگاه مورد نظر خود را دارید، لازم است اطلاعاتی در مورد کاربرد انواع آن‌ها نیز داشته باشید. البته شناخت کاربردهای تخصصی این وسایل در حوزه کاری مهندسان است. اما در ادامه به کاربردهای عمومی و کلی بلبرینگ‌ها اشاره کرده‌ایم.

 

انواع بلبرینگ - www.aseh-sanat.com

انواع بلبرینگ – www.aseh-sanat.com

 

  • تماس زاویه‌ای: بلبرینگ‌های زاویه‌ای برای بارهای ترکیبی طراحی شده‌اند. در این مدل از بلبرینگ‌ها، هرچه زاویه تماس بیشتر باشد، ظرفیت بار آن‌ها نیز بیشتر می‌شود.

 

انواع بلبرینگ - www.aseh-sanat.com

انواع بلبرینگ – www.aseh-sanat.com

 

  • شیار عمیق: یکی از پرکاربردترین بلبرینگ‌ها این مدل است. چرا که هزینه نگهداری کمی دارد و ساختار آن ساده است. اغلب کاربرد بلبرینگ شیار عمیق در سرعت‌های دورانی بسیار بالا است.

 

انواع بلبرینگ - www.aseh-sanat.com

انواع بلبرینگ – www.aseh-sanat.com

 

  • خود تنظیم: گوی‌هایی که در دو ردیف کنار هم قرار می‌گیرند، انواع بلبرینگ خود تنظیم را می‌سازند. بلبرینگ‌های خود تنظیم مقاومت بسیار بالایی در برابر فشار دارند.

    در شرایطی که شفت، هم­راستا نباشد، کاربرد نوعی از انواع بلبرینگ رایج است که بلبرینگ خودتنظیم نامیده می شود. ماشین آلات کشاورزی و نوار نقاله از جمله دستگاه هایی هستند که در آن ها از بلبرینگ خود تنظیم استفاده می شود.

    ابعاد این نوع از انواع بلبرینگ ها متوسط است و دارای حلقه ی آب بند و مقدار گریس بدون نیاز به تعویض و تجدید هستند که تا پایان عمر مفید آن ها کافی است.

 

انواع بلبرینگ - www.aseh-sanat.com

انواع بلبرینگ – www.aseh-sanat.com

 

  • کف گرد: اگر به دنبال بلبرینگی برای حرکت‌های محوری هستید، نمونه‌های کف گرد انتخاب مناسبی هستند. البته باید به یاد داشته باشید که این مدل بلبرینگ‌ها در برابر فشارهای شعاعی آسیب ‌پذیرند. 

    اگر نیاز به تحمل بار محوری بالاست و بار شعاعی وجود ندارد، بلبرینگ کف گرد در میان انواع بلبرینگ کاربرد دارد.  بلبرینگ های کف گرد خود به دو نوع یک طرفه و دو طرفه تقسیم می شوند.

    انواع بلبرینگ کف گرد یک طرفه تنها توان تحمل بار محوری از یک طرف را دارند در حالی که بلبرینگ کف گرد دو طرفه توان تحمل بار محوری از هردو سمت بالا و پایین را دارد.

رولبرینگ ها

نوعی خاص از انواع بلبرینگ ها در دسته ی رولبرینگ ها قرار می گیرند که خود دسته ای وسیع هستند و انواع گوناگونی را شامل می شوند.

این انواع، نسبت به انواع بلبرینگ، توان تحمل بار بیشتر را دارند اما سرعت آن ها کمتر است. انواع آن ها شامل استوانه ای، سوزنی، مخروطی و بشکه ای است که هریک از این دسته بندی ها نیز به انواع جزئی تری تقسیم می شود.

انواع بلبرینگ ها در صنعت بسیار کاربردی و حائز اهمیت هستند و آشنایی با انواع، ویژگی ها، جزئیات و کاربرد هر نوع از آن ها امری بسیار ضروری است.

 

بیشتر بخوانیم :
خرابی بلبرینگ

 

چگونگی نصب انواع بلبرینگ

 

انواع بلبرینگ - www.aseh-sanat.com

انواع بلبرینگ – www.aseh-sanat.com

روش نصب این قطعات تفاوت چندانی ندارد. نحوه نصب آن‌ها بیشتر به دستگاهی که در آن به کار می‌روند، بستگی دارد. بلبرینگ‌ها قطعاتی مقاوم هستند. اما مانند هر قطعه‌ای دیگری، ‌نقاط ضعفی دارند.

اگر هنگام نصب انواع بلبرینگ از ناحیه‌ آسیب‌پذیر آن‌ها فشار وارد کنید، ممکن است دچار مشکل یا حتی شکستگی شوند. محل نصب نیز ابتدا باید پاک شود تا قطعه به خوبی در جای خود قرار گیرد. در کل سه روش برای نصب انواع بلبرینگ وجود دارد.

 

  • مکانیکی: از این روش برای نصب بلبرینگ کوچک استفاده می‌شود. برای این روش نیز دو آچار به نام‌های گلویی سنگین‌کار و گلویی خاردار مورد نیاز است.
  • گرمایی: این روش بیشتر برای نصب بلبرینگ‌های بزرگ استفاده می‌شود. البته نباید از شعله مستقیم استفاده کرد. برای گرم کردن انواع بلبرینگ از صفحات داغ و گرمکن القایی بهره می‌برند.
  • هیدرولیکی: دقت ابزار هیدرولیکی از ابزار مکانیکی بیشتر است. به همین دلیل نیز در تولید بلبرینگ‌ها از ابزار هیدرولیکی برای قرار گرفتن بیرینگ (یاتاقان) به شکل صحیح استفاده می‌شود.

 

قیمت انواع بلبرینگ

 

انواع بلبرینگ - www.aseh-sanat.com

انواع بلبرینگ – www.aseh-sanat.com

با توجه به تنوعی که این قطعات دارند، قیمت آن‌ها نیز متفاوت است. کارخانه‌های بسیاری نیز در سطح کشور به تولید انواع بلبرینگ مشغول هستند. بنابراین ممکن است محصولات هرکدام از آن‌ها قیمت متفاوتی داشته باشند. البته نوسانات قیمت آلیاژها نیز در قیمت بلبرینگ تأثیرگذار است.

بلبرینگ‌هایی در صنعت وجود دارند که بسیار بزرگ هستند. در عین حال انواع دیگری وجود دارند که اندازه کوچکی دارند. این قطعات بزرگ و کوچک همچنین در نوع کاربرد یا ساختار نیز تفاوت‌هایی دارند.

در این شرایط طبیعتا هزینه تمام شده هرکدام از آن‌ها، یکسان نیست. چنین شرایطی باعث ایجاد یک بازه بزرگ قیمتی می‌شود. بهترین راه برای اطمینان از خرید محصول با قیمت مناسب، انتخاب فروشگاه‌های معتبر است.

 

دلایل استفاده از انواع بلبرینگ

 

انواع بلبرینگ - www.aseh-sanat.com

انواع بلبرینگ – www.aseh-sanat.com

صنایع بسیاری به این قطعه با ارزش نیاز دارند. ماشین‌آلاتی که در انواع کارخانه‌ها وجود دارند، دوچرخه‌ها، خودروها و … به کمک بلبرینگ‌ها به حرکت در می‌آیند.

در واقع می‌توان گفت که حرکت‌ چرخشی تمام ماشین‌هایی که انسان تاکنون ساخته، بدون انواع بلبرینگ ممکن نیست. این قطعات در حرکت‌های دورانی قسمت‌های مختلف یک دستگاه، نقش مهمی ایفا می‌کنند.

با پیشرفت تکنولوژی و صنعت، نقش بلبرینگ‌ها نیز پر رنگ‌تر می‌شود. این به دلیل ماشینی شدن صنایع مختلف است. امروزه  کارخانه‌هایی وجود دارند که در خط تولید آن‌ها هیچ نیروی انسانی حضور ندارد یا نهایتا به عنوان ناظر عمل می‌کند.

در این صورت کاربرد انواع ماشین‌آلات صنعتی، برای بالا بردن دقت تولید و کاهش هزینه‌ها، افزایش پیدا می‌کند. این موضوع مهم‌ترین دلیل کاربرد گسترده بلبرینگ‌هاست.

 

نکات مهم در هنگام خرید انواع بلبرینگ

 

انواع بلبرینگ - www.aseh-sanat.com

انواع بلبرینگ – www.aseh-sanat.com

با چنین تنوعی که در بازار این قطعات وجود دارد، خرید انواع بلبرینگ بدون اطلاعات، کاری بسیار سخت است. همچنین برندهای مختلفی به تولید این قطعات مشغول هستند.

هر برندی نیز فرمولی سری برای ساخت بلبرینگ‌های خود دارد. در واقع برگ برنده آن‌ها در بازار همان فرمول ساخت و استفاده از آلیاژها است. برندهای بزرگ همیشه برای رقابت، سعی در بالابردن کیفیت محصولات خود دارند.

حال برای خرید ابتدا باید اطلاعات کافی درمورد انواع بلبرینگ مورد نظر داشته باشید. پس از آن سعی کنید از برندهای معروفی که در فروشگاه معتبری به فروش می‌رسد، خریداری کنید. به طور کلی باید بدانید که دستگاه شما به چه بلبرینگی نیاز دارد.

همچنین باید بدانید که کدام برند، محصولی متناسب با انتظارات و نیاز شما تولید می‌کند. اگر تجربه کافی در این زمینه ندارید، توصیه می‌شود هنگام خرید یا پیش از آن با مهندسین متخصص در این زمینه مشورت کنید.

 

مزایای استفاده از انواع بلبرینگ

 

انواع بلبرینگ - www.aseh-sanat.com

انواع بلبرینگ – www.aseh-sanat.com

همانطور که گفته شد این قطعات یکی مهم‌ترین اختراعات انسان‌ها هستند. این به دلیل مزایای بسیاری است که بلبرینگ‌ها دارند. تا کنون در مورد کاربردهای مختلف این قطعات صحبت کردیم و مزایای بسیاری زیاد آن‌ها مشخص شده است. در ادامه مزایای انواع بلبرینگها را به صورت کلی جمع‌بندی کرده‌ایم.

 

  • بلبرینگ‌ها چندمنظوره هستند و نقش کلیدی در صنعت دارند.
  • این وسیله‌ها فشار وارد شده بر دستگاه را تا حد زیادی کاهی می‌دهد.
  • بلبرینگ‌ها حرکت اضافی دستگاه مثل ارتعاشات را کاهش می‌دهد.
  • کم کردن احتمال خرابی و ضرب دیدگی دستگاه از دیگر مزایای بلبرینگ‌هاست که نتیجه آن افزایش عمر مفید ماشین آلات مختلف است.

 

مقایسه انواع بلبرینگ

 

انواع بلبرینگ - www.aseh-sanat.com

انواع بلبرینگ – www.aseh-sanat.com

ما در قسمت‌های قبلی تعدادی از بلبرینگ‌ها را به شما معرفی کردیم. با بررسی آن‌ها می‌توان به برخی از تفاوت‌هایی که در ساختار انواع بلبرینگها وجود دارد، پی برد. هر بلبرینگی در جای خاصی کاربرد دارد. کار هرکدام نیز بسیار مهم است.

به همین دلیل نمی‌توان گفت که کدام بهتر است و امکان مقایسه آن‌ها وجود ندارد. شما باید نسبت به دستگاه موردنظر، به دنبال بلبرینگی مناسب باشید. البته به کیفیت ساخت آن نیز توجه کنید تا دچار مشکل نشوید.

 

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم اطلاعات جامعی در مورد انواع بلبرینگها در اختیار شما قرار دهیم. این قطعات بسیار ارزشمند دنیای ما را با بالابردن کارایی و عمر ماشین‌آلات، متحول ساخته‌اند. گروه صنعتی آسه در زمینه انواع مختلف بلبرینگ‌ها فعالیت می‌کند.

اینکه یک فروشگاه امکان ارائه انواع محصولات را داشته باشد، کار را برای مشتری راحت می‌کند. شما می‌توانید به کمک آسه صنعت، وسیله مناسب برای ماشین مورد نظر خود را با بهترین قیمت و بالاترین کیفیت خریداری کنید.

تفاوت بولبرینگ با رولبرینگ

در بلبرینگ‌ها از تعدادی گوی استفاده می‌شود. وجود این گوی‌ها باعث قدرت تحمل بار شعاعی و محوری در این وسیله می‌شود. وزن بار از لایه خارجی به گوی‌ها و سپس به سطح داخلی منتقل می‌شود. شکل کروی گوی‌ها سطح تماس را کاهش می‌دهد.

در رولبرینگ‌ها به جای گوی از استوانه استفاده می‌شود. اگر قرار است که قطعه فقط بار شعاعی را تحمل کند، بهتر است از رولبرینگ‌ها استفاده شود. شکل استوانه‌ای رولبرینگ‌ها آستانه تحمل بار آن‌ها را بالا می‌برد. مدل‌های مختلفی از رولبرینگ مثل استوانه‌ای، بشکه‌ای و سوزنی تولید می‌شوند.

 

انواع

تماس زاویه‌ای
شیار عمیق
خود تنظیم
کف گرد

چگونگی نصب انواع بلبرینگ

مکانیکی: از این روش برای نصب بلبرینگ کوچک استفاده می‌شود. برای این روش نیز دو آچار به نام‌های گلویی سنگین‌کار و گلویی خاردار مورد نیاز است.
گرمایی: این روش بیشتر برای نصب بلبرینگ‌های بزرگ استفاده می‌شود. البته نباید از شعله مستقیم استفاده کرد. برای گرم کردن انواع بلبرینگ از صفحات داغ و گرمکن القایی بهره می‌برند.
هیدرولیکی: دقت ابزار هیدرولیکی از ابزار مکانیکی بیشتر است. به همین دلیل نیز در تولید بلبرینگ‌ها از ابزار هیدرولیکی برای قرار گرفتن بیرینگ (یاتاقان) به شکل صحیح استفاده می‌شود.

چند لایل استفاده از انواع بلبرینگ

صنایع بسیاری به این قطعه با ارزش نیاز دارند. ماشین‌آلاتی که در انواع کارخانه‌ها وجود دارند، دوچرخه‌ها، خودروها و … به کمک بلبرینگ‌ها به حرکت در می‌آیند.

در واقع می‌توان گفت که حرکت‌ چرخشی تمام ماشین‌هایی که انسان تاکنون ساخته، بدون انواع بلبرینگ ممکن نیست. این قطعات در حرکت‌های دورانی قسمت‌های مختلف یک دستگاه، نقش مهمی ایفا می‌کنند.

با پیشرفت تکنولوژی و صنعت، نقش بلبرینگ‌ها نیز پر رنگ‌تر می‌شود. این به دلیل ماشینی شدن صنایع مختلف است.